ZNAČENÍ PNEUMATIK

ZNAČENÍ PNEUMATIK
Písmena, čísla, symboly - jsou vám všechny jasné?
Značení pneumatik se skládá z písmen a čísel. Je univerzální a dodržují jej všichni výrobci pneumatik na celém světě. 

Příklad:  

205/55 R16 91H

  • 205 - šířka pneumatiky v mm
  • 55 - profilové číslo pneumatiky (poměr výšky a šířky pneumatiky vyjádřený v procentech)
  • - konstrukce pneumatiky (R - radiální, D - diagonální)
  • 16 - průměr kola v palcích (16")
  • 91 - index nosnosti - označení pro max. zatížení jedné pneumatiky
  • H - index rychlosti - udává max. povolenou konstrukční rychlost při max. zatížení pneumatiky

 

Index nosnosti (LI)

Symbol označující maximální zátěž v kg.

LI kg LI kg LI kg LI kg
71 345 81 462 91 615 101 825
72 355 82 475 92 630 102 850
73 365 83 487 93 650 103 875
74 375 84 500 94 670 104 900
75 387 85 515 95 690 105 925
76 400 86 530 96 710 106 950
77 412 87 545 97 730 107 975
78 425 88 560 98 750 108 1000
79 437 89 580 99 775 109 1030
80 450 90 600 100 800 110 1060

 

Index rychlosti 

Symbol označující maximální rychlost v km/h.

  J K L M N P Q
km/h 100 110 120 130 140 150 160
  R S T H V W Y
km/h 170 180 190 210 240 270 300

 

Další symboly používané při značení pneumatik

  • 3PMSF - zimní pneumatika
  • 4x4 - pneumatiky určené pro pohon 4x4
  • BLT - černé písmo na bočnici
  • C - pneumatiky pro užitkové (lehké nákladní) vozy
  • CP – pneumatiky pro karavany
  • CS – samozacelující pneumatiky
  • CSi – technologie pro snížení hluku pneumatiky
  • CSR – dojezdové pneumatiky (náhrada rezervy)
  • DSST, EMT  – dojezdové pneumatiky (náhrada rezervy)
  • DT, DT1 - jiný dezén z hlediska možnosti spárování nebo drážkování
  • E - optimalizovaný valivý odpor
  • FP, FR - pneumatiky s ochranou ráfku
  • HRS – dojezdové pneumatiky (náhrada rezervy)
  • INSIDE - strana pneu montovaná na vozidlo dovnitř
  • LHD – pneumatika pro auta s levostranným řízením
  • M+S - zimní a celoroční pneumatiky
  • MFS - pneumatiky s ochranou ráfku
  • NST – systém potlačení hluku
  • OUTSIDE - strana pneu montovaná na vozidlo vně
  • OWL - bílý obrys / kontura nápisu na bočnici
  • PNCS - systém potlačení hluku do interiéru
  • PS - samozacelující pneu
  • PR - počet pláten
  • RB, RBL, RBTčerný nápis na bočnici
  • RF, REINF - zesílené pneumatiky s vyšší nosností
  • RFT, ROF, RSC – dojezdové pneumatiky (náhrada rezervy)
  • RHD – pneumatika pro auta s pravostranným řízením
  • RPB - pneumatiky s ochranou ráfku
  • Run Flat, R/F – dojezdové pneumatiky (náhrada rezervy)
  • RW, RWL - vystouplý bílý nápis na bočnici
  • RY – žlutý nápis na bočnici
  • S1 - snížený valivý odpor
  • SA, SCT - systém potlačení hluku
  • SG, SS – samozacelující pneumatiky
  • SSR  – dojezdové pneumatiky (náhrada rezervy)
  • SW – úzký bílý pruh na bočnici
  • UHP - vysoce výkonné pneumatiky
  • ULW – pneumatiky s ultralehkou konstrukcí
  • WL - bílý nápis na bočnici
  • XL - zesílené pneumatiky s vyšší nosností
  • XL+ - zesílené pneu s ještě vyšší nosností než samotné XL
  • XRP, ZP, ZPS  – dojezdové pneumatiky (náhrada rezervy)
  • ZR - označuje speciální konstrukci pneumatiky určenou pro rychlosti nad 240km/h

 

Homologační značky pneumatik

Homologace pneumatik je úřední ověření vlastností pneumatik a zajišťuje, že dané pneumatiky splňují bezpečnostní a technické standardy pro použití. Pro konkrétní model vozidla znamenají homologované pneumatiky nejlepší výkon, ovládání bezpečnost. Homologované pneumatiky lze ale bez problémů použít i na vozy jiných značek, než pro které byly homologovány.

  • *, *1 - BMW
  • A - Toyota
  • A6A - Aston Martin Vantage
  • A7A, A8A - Aston Martin
  • ALP - BMW Alpina
  • AM4, AM8, AM9, AMP, AMS, AMV, AMX - Aston Martin
  • AO, AO2, AOE - Audi
  • AR, ARR - Alfa Romeo
  • B, B1, BC, BL - Bentley
  • C+ - Volkswagen elektrické vozy
  • C1 - Chrysler
  • DA - Dacia
  • F - Ferrari
  • FI - Fiat
  • FI JE - Fiat Jeep
  • FO, FO1, FO2 - Ford
  • GOE - Hyundai Genesis
  • HN - Hyundai
  • HO - Honda
  • HP - Pagani Huayra
  • J - Jaguar
  • JE - Jeep
  • JLR - Jaguar Land Rover
  • JRS - Jaguar XKR-S
  • K1, K2, K3 - Ferrari
  • L - Lamborghini
  • LR - Land Rover
  • LS - Lotus Exige S
  • LTS - Lotus
  • M3 - BMW M3
  • MB1 - Mercedes
  • MC, MC1 - Mc Laren
  • ME2 - Dallara
  • MGT - Maserati
  • MO - Mercedes
  • MO1, MO1B - Mercedes AMG
  • MOE, MO-S - Mercedes
  • MO-V - Mercedes dodávky a pick-up
  • N0, N1, N2, N3, N4, NA0, ND0, NF0 - Porsche
  • NI, NR1 - Nissan
  • OE - Škoda
  • OP1 - Opel
  • PO1 - Porsche dodatečná specifikace
  • POL - Polestar 2
  • RE, RE2 - Renault
  • RO1, RO2 - Audi Quatro
  • SK - Škoda
  • T0, T1 - Tesla
  • TO - Toyota
  • TPC - Cadilac
  • VOL - Volvo
  • VW - Volkswagen

 

DOT kód - označení roku výroby pneumatiky

Kromě výše uvedených symbolů, které na pneumatikách mohou být, na pneumatikách najdete i označení DOT, ve kterém je „schovaný“ týden a rok výroby pneumatiky. Za kódem DOT se jedná o poslední čtyřčíslí, kde první dvojčíslí značí týden v roce a druhé dvojčíslí rok výroby pneumatiky.

Pokud tedy na pneumatice najdete například označení DOT 2519, znamená to, že tato pneumatika byla vyrobena ve 25. týdnu roku 2019.

Na pneumatikách můžete najít i delší označení, které obsahuje ještě další údaje o pneumatice, např. DOT UPLH H13 2519, ale pro zjištění stáří pneumatiky je důležité již zmíněné poslední čtyřčíslí.

Na našem eshopu používáme pro označení pneumatik staršího data výroby zjednodušeného označení symbolem DOT a dvojčíslím, které udává rok výroby pneumatiky. Pokud je tedy u pneumatiky uvedeno např. DOT17, znamená to, že byla vyrobena v roce 2017.

Je datum výroby pneumatiky důležité?

Při výrobě pneumatik je běžné, že se letní pneumatiky vyrábějí už napodzim. Samotná výroba sice trvá jen několik málo hodin, ale cesta od výrobce k zákazníkovi je podstatně delší. Proto se do směsí na výrobu pneumatik přidávají speciální činidla s postupným uvolňováním, která zajistí průběžnou ochranu pneumatik po řadu let a při správném skladování zůstávají pneumatiky díky nim prakticky jako nové.

Proč je DOT na bočnici uvedeno?

DOT na bočnici pneumatik není kvůli tomu, aby si zákazník nekoupil "prošlou" pneumatiku jako je to třeba u mléka. Označení slouží především výrobcům, kteří díky tomu dokáží sledovat jednotlivé šarže svých pneumatik a dohledat například to, jaká směs byla při výrobě pneumatiky použita.

Jak dlouho je pneumatika "nová"? Jak rychle stárne pneumatika?

Zákazníci obvykle chtějí pneumatiky co "nejmladší", ale rok výroby není pro kvalitu pneumatiky až tak rozhodující, protože záleží i na způsobu skladování pneumatik. Výrobci i dobří prodejci skladují pneumatiky v odpovídajících podmínkách a pneumatiky pak začínají skutečně "stárnout" až obutím na vozidlo a jejich používáním.

Lze říct, že při právném skladování má pneumatika prvních 5 let prakticky stejné vlastnosti jako ta, která byla právě vyrobena. A i po uplynutí této doby se ještě dalších 5 let můžete spolehnout na špičkovou kvalitu jízdy.

Odeslat článek známému   Vytisknout